Zárulhat a gázkorszak Magyarországon? A miniszterek döntése megpecsételheti az orosz gáz importját - Pénzcentrum

Az uniós energiaügyi miniszterek zöld utat adtak az orosz földgáz importjának fokozatos kivezetését célzó rendelettervezet tárgyalási álláspontjának, amely a REPowerEU stratégia központi pillére. A Tanács által képviselt álláspont több szempontból is mérsékeltebb, mint az Európai Parlament ajánlásai, különösen a teljes importtilalom bevezetésének időkeretével kapcsolatban.
Az Európai Unió Tanácsának energiaügyi miniszterei megállapodásra jutottak az orosz földgáz behozatalának fokozatos megszüntetését célzó rendelettervezet tárgyalási álláspontjáról. A jogszabálytervezet az EU orosz energiafüggőségének felszámolását célzó REPowerEU program központi elemét képezi - írja a Portfolio.
A Tanács véleménye szerint a teljes importtilalom 2028. január 1-jén lépne életbe, ami összhangban áll az Európai Bizottság kezdeti javaslatával. Ez a javaslat lényegesen kedvezőbb, mint az Európai Parlament múlt heti álláspontja, amely 2026. december 31-ét jelölte meg a orosz földgáz és kőolaj teljes importjának leállítására.
A tanácsi javaslat alapján a jelenlegi szerződések módosítása kizárólag szigorú feltételek mellett lehetséges, és nem eredményezhet mennyiségi növekedést. Kivételt képeznek azonban azok a tagállamok, amelyek nem rendelkeznek tengerparttal, így például Magyarország is, amely földrajzi elhelyezkedésére hivatkozva már korábban is haladékot kapott.
A Tanács javaslata szerint érdemes lenne enyhíteni a vám- és adminisztrációs terheken: a nem orosz forrásból származó gáz importjához elegendő lenne egy egyszerűsített dokumentációs és engedélyezési folyamat, míg az orosz gáz behozatalára vonatkozóan továbbra is fennmaradna a részletes adatszolgáltatási kötelezettség.
A gázimport előzetes engedélyezési rendszere egy differenciált megközelítést kapna: az orosz eredetű gáz esetében legalább egy hónappal a behozatal előtt szükséges az engedélykérés, míg a nem orosz forrásból származó gáz esetében elegendő öt nappal előbb jelezni a szándékot. A vegyes LNG-szállítmányok esetében pedig kötelezővé válna az orosz és nem orosz gáz arányának hitelesítése, és csak a nem orosz rész kerülhetne be az uniós piacra.
Az adminisztratív terhek enyhítése céljából a rendeletben szereplő, megbízhatónak ítélt országok számára mentesülés lenne érvényes az előzetes engedélyezési kötelezettség alól. Továbbá, új ellenőrzési és értesítési rendszerek bevezetésére is sor kerülne, hogy megakadályozzák az orosz gáz EU-n keresztüli, tranzitálással leplezett belépését.
A tagállamoknak kötelező lesz benyújtaniuk egy egyedi nemzeti diverzifikációs tervet, amely részletezi, hogyan kívánják mérsékelni az orosz energiafüggőséget. Azon országok, amelyek már nem vásárolnak orosz gázt vagy olajat, azonban mentesülnek e kötelezettség alól.
A Tanács pontosította a rendelet felmentési záradékát is, amely meghatározza, milyen ellátásbiztonsági vészhelyzetek indokolhatják ideiglenesen a tilalom vagy az engedélyezési kötelezettség feloldását. Ebben a kérdésben is enyhébb álláspontra helyezkedett a Tanács, míg az Európai Parlament teljesen eltörölné ezt a lehetőséget a kiskapuk elkerülése érdekében.
A következő fázisban a Tanács és az Európai Parlament elindítja a diskurzusokat a rendelet végső változatáról, amelynek elfogadása várhatóan még az idei év zárásáig megtörténik.