Több mint tíz éve harcolnak a murvás utak okozta problémák ellen a helyi lakosok, akik mostanra úgy döntöttek, hogy jogi útra terelik az ügyet, és bíróság elé citálják az önkormányzatot.


Pilisborosjenő Napsugár lakókertjében régóta fennálló problémákkal küzdenek a helyi lakók. Számos utca továbbra is murvás és poros, annak ellenére, hogy a korábbi fejlesztési megállapodások világosan tartalmazták az útépítést. A lakosság szerint az önkormányzat nem tartotta be a vállalásait, míg a település vezetése úgy véli, hogy a beruházó csődje után átvett feladatokat a lehetőségeik határain belül próbálják megoldani, és az érintett murvás burkolatok megfelelnek a meglévő szerződések előírásainak. A helyiek már panaszt tettek a főispánnál, de ha a helyzet nem változik, akkor a bírósághoz fordulnak jogorvoslatért.

Szerda reggel, Pilisborosjenő egyik csendes, poros aszfaltján állunk. A nap első sugarai most bontogatják szárnyaikat a Hármashatár-hegy mögött, a levegő még friss, de a tavaszi napfény már ígéretesen átszűrődik a domboldalakon. A környék nyugalma csak néha törik meg, amikor egy-egy autó zötyög végig a kavicsos úton, felkavarva a port, mintha csak a múlt emlékeit sodorná magával. Az idilli táj mögött azonban évek óta húzódó feszültség lappang – lakók, hivatalos iratok, be nem tartott ígéretek és egy örök kérdés: ki viseli a felelősséget azért, hogy egy budapesti agglomerációs településen 2025-re még mindig ilyen utak vezetnek az otthonokhoz?

A Napsugár lakókert története nem csupán egy félbeszakadt projekt krónikája - sokkal inkább egy összetett saga, amely tükrözi, hogyan fonódik össze a magánérdek, a közigazgatás és a mindennapi élet kényelme egy másfél évtizede tartó, bonyolult ügyben.

A főváros közvetlen közelében elhelyezkedő településen több mint egy évtizede húzódik egy infrastrukturális probléma, amely a Napsugár lakókert néven ismert lakóövezethez kapcsolódik. A 2012-ben elindított lakóövezeti fejlesztés keretében az akkori beruházó és az önkormányzat között olyan megállapodások születtek, amelyek a közművesítés mellett az útépítést és a csapadékvíz-elvezetést is magukban foglalták. Az érintett területen azonban - több utcában is - a mai napig nem épült ki szilárd burkolatú útfelület.

Egy csoport helyi lakos nemrégiben panaszt nyújtott be a Pest Vármegyei főispán, Tarnai Richárd részére, kérve a hatósági vizsgálat lefolytatását. A panaszuk alapja az volt, hogy a korábbi megállapodásokban szerződéses kötelezettségek találhatók az út- és vízelvezető rendszer kiépítésére vonatkozóan. Az önkormányzat azonban úgy véli, hogy ezek a kötelezettségek nem konkretizálták egyértelműen az útburkolat típusát, így a korábban létesített murvás útszakaszok is megfelelhetnek az eredeti szerződések követelményeinek.

Az első megállapodás 2002-ből származik, amikor a Green Garden Kft. kérvényezte az építési terület belterületté nyilvánítását. A megállapodás értelmében a beruházónak 12 méter széles út megépítésére kellett volna vállalkoznia, de a burkolat típusa nem került rögzítésre a dokumentumban. A későbbi 2005-ös és 2008-as iratokban is szerepelnek a helyi közutak, közterületek, csapadékvíz-elvezetés, valamint a közművesítés kiépítésének kötelező feladatai, viszont az útburkolat részletezése itt sem történt meg. A beruházás jogutódja, a Green Garden Project Kft. 12 millió forintos fejlesztési céltartalékot helyezett letétbe az önkormányzatnál, azonban a vállalkozás felszámolása miatt a fejlesztések befejezése lehetetlenné vált, így az érintett útszakaszok 2016 óta az önkormányzat tulajdonába kerültek. A szerződések alapján az önkormányzat átvállalta a közmű-infrastruktúra kiépítését és karbantartását, ám a lakók panaszai szerint ezt a feladatot az önkormányzat nem teljesítette megfelelően.

Panasszal élek az önkormányzat eljárásával kapcsolatban, mivel a Napsugár lakóparkban (különösen a Kendermag, Búza, Köles és Napraforgó utca) az aszfaltos út és az ahhoz kapcsolódó közmű-infrastruktúra a mai napig nem került kiépítésre, annak ellenére, hogy az önkormányzat az utakat tulajdonba vette, a kiépítésről több megállapodás rendelkezik, különösen a 2008. évi és a 2017. évi településfejlesztési szerződések, a beruházó vállalta a kiépítést, de ma már felszámolás alatt áll, így a kötelezettségek teljesítése lehetetlenné vált

A panaszok sorában, amelyeket a lakos az önkormányzat számára írt, ez már a tizedik bejegyzés volt.

A lakóparkban élők a főispánhoz fordultak, amennyiben viszont ez sem vezet megoldáshoz, abban az esetben bíróságra mennek, mert szerintük szerződésszegést követett el az önkormányzat, és elindítják a kártérítési igények előkészítését is.

Sajnos nincs annyi pénze az önkormányzatnak, hogy mindenhol szilárd útburkolatot csináljon egyik évről a másikra. Sőt, a karbantartásra is alig futja

- nyilatkozta az Indexnek Tömöri Balázs, a falu polgármestere. Hozzátette, hogy a település korábban számos jelentős bevételi forrást elveszített, például a gépjárműadót és a behajtási díjat. Az idén azonban sikerült visszaszerezniük ezt a lehetőséget, ezért a fejlesztéseikhez folyamatosan monitorozniuk kell az elérhető pályázati lehetőségeket.

Tömöri Balázs kiemelte, hogy az önkormányzat szakértői csapata alaposan átvizsgálta a település minden egyes utcáját, és részletesen értékelte azok állapotát. Az értékelés során figyelembe vették a forgalom mértékét, az állagromlás ütemét (például a vízmosás hatásait), valamint a kül- és belterületek elhelyezkedését. Az így létrejött prioritási lista fogja meghatározni, hogy mely útszakaszokon valósulnak meg a fejlesztések 2025-ben.

Az idei költségvetés alapján az önkormányzat célja, hogy a legkritikusabb állapotú utcákon elvégezzék a szükséges beavatkozásokat, például:

A részletes beavatkozási tervet megtalálhatjátok a települési újság 13-14. oldalán, továbbá az önkormányzat hivatalos weboldalán is hozzáférhető.

Tömöri Balázs a panaszokkal kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az előző önkormányzati vezetés által megkötött szerződések nem tartalmazták az útburkolat anyagára és minőségére vonatkozó konkrét előírásokat. Ennek következtében a beruházó által kialakított murvás utak is megfelelhettek a megfogalmazott követelményeknek. Mi is átnéztük a dokumentumokat, és nem találtunk ilyen részletes specifikációt, csupán az "út" kifejezés szerepelt. A településvezető a lehetséges bírósági eljárás miatt sem aggódik.

Valójában nem érzem magam aggódónak. Ennek az az oka, hogy jó lelkiismerettel dolgozunk azon, hogy a település összes útját fejlesszük egész év során, ugyanakkor sajnos nem tudunk mindenhol azonnal intézkedni. Megértem, hogy ez nekem is nehézségeket okoz, és sokunknak kellemetlen helyzetet teremt. Az itt hosszú ideje élők pontosan tudják, miről beszélek. Aki viszont nemrég költözött a környékre, az új tapasztalatként éli meg, hogy az utak és a közművek állapota messze elmarad a fővárosi kerületek színvonalától, ahonnan esetleg érkezett. Célunk, hogy lépésről lépésre pótoljuk a lemaradást, és tudom, hogy a lakók által jelzett problémák valósak. Ugyanakkor az önkormányzatnak korlátozott anyagi forrásai vannak az útfejlesztésekre, de igyekszünk az újra beszedett behajtási díjakat a felújításokra fordítani.

- fejtette ki.

Ennek ellenére a polgármester lapunknak elmondta, hogy a lakópark útjainak állapota valóban problémás, és a lakók kifogásai megalapozottak. Hozzátette, hogy nem szeretné kijelenteni, hogy a tervezett fejlesztések háttérbe szorultak, de van olyan terület, ahol még súlyosabb gondokkal kell szembenézni.

A problémásabbnak ítélt utakat, amelyeket a polgármester említett, az Index csapata is meglátogatta.

A napsütéses délelőtt bája ellenére a levegőben egy finom porréteg lebegett, miközben lassan haladtunk végig a Tölgyfa utcán. Minden egyes kerékfordulat újabb porfelhőt kavart fel a murvás, mélyen kivájt útfelületből, amely hűen tükrözte az időjárás viszontagságait. Egy enyhe kanyar után jutottunk el a Kőfuvaros utcához, ahol a lejtő olyan meredek volt, hogy járművel való közlekedéshez is óvatosságra volt szükség. A laza, földes talajon gyalogosan is bizonytalanul lépkedtünk, és könnyen elképzelhető volt, milyen káosz uralkodhat itt egy kiadós nyári zápor után, amikor a föld és víz összefonódik, s a járás igazi kihívássá válik.

A Lucerna köz határvonalán a mezőről lefolyó víz nyomai egyértelműen láthatók voltak: a földút széle felázott, az árok - ahol egyáltalán létezett - már régen elhanyagolt állapotban volt. A Szent Donát utcában aszfaltburkolatra bukkantunk, de annak minősége messze volt az ideálistól. A széleken a víz alámosta az alaprétegeket, több helyen beszakadt, így az úttest egyenetlen lett, és helyenként balesetveszélyt jelentett a közlekedők számára.

Ezen belterületi utcák fejlesztésére azért is nagy szükség van, mert hétvégenként ellepik a szép falut a túrázni, kirándulni vágyók, akik ezeket az utakat, és nem pedig a lakópark útjait használják.

A képviselő-testületnek relatíve nehéz dolga van, mert sokféle igény van egy ilyen agglomerációs településen. Az utak mellett a kultúrára, minőségi zöldfelületekre is kell költenünk

„Tedd különlegessé a mondandódat!” - javasolta Tömöri Balázs.

Related posts