A Boom Supersonic demonstrátor repülőgépe, az XB-1, sikeresen túllépett a hangsebességen, ezzel új fejezetet nyitva a szuperszonikus utazás történetében.


1,1 machos sebességet ért el a Boom Supersonic repülője, a Baby Boom néven is emlegetett XB-1. A szuperszonikus repülő Tristan "Gepetto" Brandenburg berepülőpilóta irányításával, a kaliforniai Mojave Air & Space Port bázisról indulva három alkalommal lépte át a hangsebességet, mielőtt a 30 perces tesztrepülés végeztével sikeresen landolt volna a bázison. Ez az első alkalom, hogy egy magánfejlesztésű repülőgép átlépte a hangsebességet (a Concorde az angol és a francia államnak jelentett komoly anyagi terhet, a Tu-144 pedig a szovjeteknek).

Blake Scholl, a Boom Supersonic alapítója történelmi pillanatnak nevezte az eseményt, amelyben az XB-1 megdöntötte a tavalyi, 0,95 machos rekordját, ami még így is sokkal gyorsabb volt, mint amilyenre a most használatban lévő utasszállító gépek képesek. Az XB-1 harmadakkora, mint a cég nagy terve, az 55 utas szállítására alkalmas Overture. A Boom Supersonic 2016-ban jelentette be, hogy megkezdik a repülő fejlesztését, az első példány 2020-ban készült el belőle.

Az érdeklődők egyre csak sokasodnak.

Az XB-1 elméletileg 2,2 mach sebességre képes, míg az Overture 1,7 machos utazósebességgel szeli majd a tengereket és óceánokat. A végsebességét is 2,2 machra tervezik, így mindkét gép kiemelkedő teljesítményre számíthat.

A Boom Supersonic bejelentése szerint az első Overture repülőgép várhatóan 2026-ra készül el, míg az első tesztrepülések 2027-re vannak előirányozva. A vállalat tájékoztatása alapján már 130 repülőgép megrendelését regisztrálták, köztük olyan neves légitársaságokkal, mint az American Airlines, a United Airlines és a Japan Airlines, sőt, az amerikai hadsereg is felkeltette a gép iránti érdeklődését.

Scholl megfogalmazása szerint az új repülőgép, amely képes 55, de más források szerint akár 65-85 utas szállítására is, bizonyos helyzetekben akár a felére is csökkentheti az utazási időt. Az XB-1 és az Overture modellek különlegessége, hogy a zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése érdekében kizárólag fenntartható repülőgép-üzemanyagot fognak használni.

Related posts