Valóban úgy tűnik, hogy az utóbbi időben egyre több repülőgép-baleset kerül a hírekbe. De vajon mennyire indokolt ez a félelem? Mennyire biztonságos a repülés a mai világban?

Több figyelemreméltó repülőgép-baleset után a közösségi média színpadán egyre inkább elterjedt az a hír, hogy a légi balesetek száma folyamatosan növekszik.
Hajmeresztő, majdnem bekövetkezett repülőgép-balesetekről készült videók kezdtek el terjedni az interneten nemrégiben. Sean Duffy, az Egyesült Államok közlekedési minisztere igyekezett megnyugtatni a közvéleményt, és azt mondta, hogy a legutóbbi amerikai légi katasztrófák "nagyon egyediek" voltak.
A közelmúltban számos tragikus repülőbaleset történt az Egyesült Államokban és Kanadában. Január 29-én, Washington közelében, a Potomac folyó felett egy utasszállító és egy katonai helikopter ütközött, amelynek következtében 67 ember életét vesztette. Két nappal később Philadelphiában egy orvosi kisrepülőgép zuhant le közvetlenül a felszállás után egy forgalmas városi sugárútra, itt hét ember halt meg. Február elején Alaszkában egy helyi járat szenvedett balesetet, amikor a tengeri jégre zuhant, és sajnos 10 ember vesztette életét. A legutóbbi incidens Torontóban történt, ahol egy utasszállító gép leszállás közben balesetet szenvedett, és a jeges, havas kifutópályán a hátára fordult. A fedélzeten 76 utas és 4 fős személyzet tartózkodott, közülük 18-an sérültek meg.
Ezek az események tovább súlyosbították a pánikhelyzetet az utazni vágyók között. Bár a témával kapcsolatos közvélemény-kutatások száma nem túl bőséges, egy friss Associated Press felmérés arra utal, hogy ezek a sokkoló balesetek befolyásolták egyes amerikai utazók repülésbe vetett bizalmát - számol be róla a BBC.
A BBC Verify elemezte az Egyesült Államokban és világszerte rendelkezésre álló adatokat, és azt találta, hogy az elmúlt két évtizedben általánosan csökkenő tendencia figyelhető meg a légi balesetek számában.
Az Egyesült Államokban a légi balesetekkel kapcsolatos statisztikákat a Nemzeti Közlekedési Biztonsági Testület (NTSB) gyűjti és elemzi egészen 2025 január végéig. Az NTSB által közzétett információk rámutatnak arra, hogy 2005 és 2024 között a légi balesetek száma általánosan csökkent, még akkor is, ha a repülések száma jelentősen megnőtt ebben az időszakban. Érdekes megfigyelni, hogy 2025 januárjában a balesetek száma (52) alacsonyabb volt, mint a megelőző év azonos hónapjában regisztrált 58 eset, és a 2023 januári 70 balesethez képest is csökkent.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), amely az ENSZ keretein belül a globális légi balesetek monitorozásáért felel, legfrissebb adatai szerint az egymillió repülőgép-indulásra jutó balesetek száma világszerte jelentős csökkenést mutat 2005 és 2023 között. Ez a tendencia arra utal, hogy a légiközlekedés biztonsága folyamatosan javul az évek során.
Az ICAO definíciója alapján a repülőgép-baleset fogalma rendkívül széleskörű, és nem csupán azokat az eseményeket öleli fel, amikor az utasok vagy a legénység súlyos sérüléseket szenved el, vagy akár életüket veszítik. A balesetek körébe tartoznak továbbá azok az esetek is, amikor a repülőgép maga sérül meg, és szükségessé válik a javítása, vagy amikor a gép nyomtalanul eltűnik.
A globális légi balesetek következtében elhunytak számának adatai azt jelzik, hogy az elmúlt időszakban általános csökkenés tapasztalható. Ugyanakkor néhány évben kiugróan magas számok is előfordulnak, amelyek komolyabb légi tragédiákat tükröznek.
2014-ben két különleges esemény is jelentős mértékben hozzájárult a fejlődéshez.
Márciusban a Malaysia Airlines MH370-es járata rejtélyes módon eltűnt, miközben Kuala Lumpurból Peking felé tartott, a fedélzetén 239 utassal. A tragikus események sora júliusban folytatódott, amikor egy másik Malaysia Airlines gépet, az MH17-est, orosz gyártmányú rakétával lőttek le Kelet-Ukrajna felett, ezzel szinte 300 ember életét oltva ki.
Az ilyen adatállományok hajlamosak arra, hogy hirtelen és nagy mértékű ingadozásokat mutassanak - mondta Sir David Spiegelhalter, a Cambridge-i Egyetem statisztikai emeritus professzora. "Ha a halálos áldozatok számát nézzük a balesetek helyett, akkor az rendkívül ingadozó lesz, és érzékeny egyetlen nagy balesetre" - mondta.
"A véletlen események nem egyenlő arányban következnek be - hajlamosak arra, hogy csoportosuljanak. Ennek következtében előfordulhat, hogy a légi balesetek összefüggőnek látszanak, noha valójában nem azok." - tette hozzá.
A legutóbbi, széles körű figyelmet kapott balesetek kapcsán Ismo Aaltonen, Finnország egykori vezető légikatasztrófa-nyomozója kifejtette: ezek az események nem tükrözik a légi biztonság romlását.
"Nagyon szerencsétlen, hogy ilyen sokféle baleset történt ebben az időszakban, de az embereknek nem szabad semmilyen következtetést levonniuk belőlük, mert ezek nagyon különböző esetek" - mondta.
Rávilágított arra, hogy az utóbbi hónapok során bekövetkezett balesetek egy része teljesen váratlanul érte a szakembereket. Például említést nyert egy azerbajdzsáni légitársaság járata, amely tavaly decemberben Kazahsztán területén szenvedett balesetet, miután orosz légvédelmi rakéta támadásának célpontjává vált.
Marco Chan, egykori pilóta és a Buckinghamshire New University vezető oktatója rámutatott, hogy a légi balesetek iránti érdeklődés folyamatosan nő, mivel "a közösségi médiában a balesetek egyre inkább reflektorfénybe kerülnek".
A TikTok egyik elterjedt videójában, amely egy Superman-film jelenetéből származik, a hős heroikus módon megakadályozza, hogy egy repülőgép a stadionba ütközzön. A klip alatt egy szórakoztató felirat olvasható: "Pete Buttigieg minden egyes nap az elmúlt négy évben, a jelenlegi események tükrében". Ez a vírusvideó arra utal, hogy a légi balesetek száma meredeken emelkedett, amióta Pete Buttigieg, az Egyesült Államok korábbi közlekedési minisztere januárban elhagyta hivatalát.
Az utóbbi időszakban a Boeing 737 Max repülőgépek körüli balesetek hulláma komoly figyelmet érdemelt a médiában és a közösségi platformokon. Különösen sokkoló pillanat volt, amikor 2024 januárjában egy ajtó váratlanul felrobbant a levegőben, ami tovább fokozta a közbeszédet a gép megbízhatóságáról és biztonságáról.
A balesetekkel és más hasonló eseményekkel kapcsolatos aggodalmak miatt egyes vásárlók bojkottálták a Boeing által gyártott repülőgépeket, és a vállalat részvényeinek ára is jelentősen csökkent.
A szakértők hangsúlyozták, hogy az ilyen jellegű eseményeket és a jelentős baleseteket a hatóságok alaposan megvizsgálják. Az újonnan feltárt részletek és adatok a balesetekről integrálódnak a pilótaképző szimulátorokba, lehetővé téve ezzel, hogy a pilóták felkészüljenek hasonló helyzetekre a jövőben.
"Amikor rápillantunk a mai szimulátorokra, lenyűgöző, mennyire kifinomultak, szinte olyanok, mint a valódi repülőgépek" - osztotta meg gondolatait Ismo Aaltonen. "Ez egészen eltérő élmény, mint ami 40 évvel ezelőtt vár rám, amikor elkezdtem a repülést."
A szabályozó hatóságok szigorú intézkedéseket alkalmazhatnak a biztonsági normák megszegése esetén, amelyek magukban foglalhatják a pénzbírságok kiszabását, az engedélyek felfüggesztését, valamint a működési feltételek korlátozását. Továbbá, ha a légitársaságok nem felelnek meg a biztonsági követelményeknek, akár ki is zárhatják őket az adott országokból vagy regionális tömörülésekből.
Az Amerikai Közlekedési Minisztérium legfrissebb rendelkezésre álló adatai szerint az Egyesült Államokban 2022-ben a közlekedéssel kapcsolatos halálesetek több mint 95%-a közúton történt és kevesebb mint 1%-uk volt a légi közlekedéshez köthető.
Amennyiben a halálos áldozatok számát a megtett távolsággal összevetjük, még inkább kirajzolódik a légi közlekedés biztonságának előnye.
A National Safety Council, egy amerikai nonprofit szervezet legújabb statisztikái alapján 2022-ben a légitársaságok fedélzetén 100 millió mérföldre csupán 0,001 halálos baleset jutott. Ezzel szemben a személygépkocsik esetében ez az arány sokkal magasabb, 0,54. Ez a számadat hangsúlyozza, hogy a légi közlekedés mennyire biztonságos választás a közlekedési formák között.
"Figyelj nagyon, hogyan vágsz neki az útnak a repülőtér felé. Ez az utazás legkockázatosabb szakasza" - figyelmeztetett Aaltonen.