Tartsd meg a biztonságos távolságot! - A ráfutásos balesetek száma folyamatosan növekszik.

- Ez így önmagában is figyelemre méltó, hát még akkor, ha hozzátesszük: azokat a baleseteket nem is számoltuk, amelyek ugyanebből az okból történtek, de szerencsésebb kimenetellel, tehát személyi sérülés nélkül, anyagi kárral végződtek - olvasható a Békés vármegyei rendőrség közösségi oldalán.
Az autópályákon gyakran találkozhatunk olyan felfestésekkel és óriásplakátokkal, amelyek a sofőrök figyelmét a két másodperc követési távolság megtartására irányítják. Ez a gyakorlat azt a célt szolgálja, hogy a vezetők elegendő időt nyerjenek az előttük zajló események megfelelő reakcióval való kezelésére. A követési távolság pontos meghatározása különösen fontos lehet, amikor a távolság becslése nem megy könnyen. A sofőröknek figyelembe kell venniük, hogy az adott sebesség mellett mennyi utat tesz meg az autó két másodperc alatt, és ennek megfelelően kell tartaniuk a távolságot. Például, ha 130 km/órás sebességgel haladunk, legalább 70 méter távolságot célszerű tartani, míg 100 km/órás sebességnél ez 50 méterre csökken – olvasható a kreszvaltozas.hu weboldalon.
A két másodperc egy hozzávetőleges érték, mert a reakcióidő alatt megtett út, valamint a fékút hossza számos tényezőtől függ (a sofőr képességeitől, az autó műszaki állapotától, az útviszonyoktól). A járművezetők reakció ideje egyénenként eltér, általában 0,8-1,5 másodperc között változik. Az idősebbek reakcióideje általában hosszabb, de rontja a figyelmetlenség, valamint a fáradtság is - nem beszélve a szeszesitalok hatásáról.
Nem veszik figyelembe például, hogy változó közlekedési környezetben a szükséges követési távolság mértéke dinamikusan változik: például a haladási sebesség növekedésével arányban nagyobb követési távolság szükséges. Egy dinamikusan változó forgalmi szituációban könnyű elveszteni a "fonalat", így ami pár másodperccel korábban még biztonságos távolságnak számított, az az adott pillanatban már nem az.
A követési távolság forgalmi helyzettől függően változó mértékére utal a KRESZ is, hiszen a biztonságos követési távolság mértékét konkrétan - azaz méterben, vagy időtartamban - nem határozza meg. A 27. § (1) bekezdése így fogalmaz:
A járművek követése során mindig ügyelj arra, hogy a két jármű közötti távolság elegendő legyen ahhoz, hogy bármilyen váratlan helyzetben, például az elöl haladó jármű hirtelen fékezésekor, biztonságosan meg tudj állni.
A 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, valamint a 7 métert meghaladó hosszúságú járművek és járműszerelvények esetében lakott területen kívül szigorú követési távolságot kell betartani. Ez a távolság biztosítja, hogy elegendő hely álljon rendelkezésre egy személygépkocsi biztonságos előzéséhez. A KRESZ szabályai azonban nem írnak elő ilyen kiterjedt követési távolságot az egy nyomon haladó járművek követésekor, illetve az előzés megkezdése előtt.