Sokan már most a gépekre szeretnék bízni a feladataikat.


Az automatizálás lehetőséget teremt az ismétlődő kérdések, a feladatok nyomon követése és az osztályok közötti együttműködés hatékonyabb kezelésére.

A McKinsey 2024-es jelentése alapján 2030-ra a jelenlegi európai munkaórák körülbelül 27%-át automatizálni lehet, és ezt a folyamatot a mesterséges intelligencia térnyerése tovább gyorsíthatja. A tanulmány rámutat arra is, hogy a munkaórák mintegy 20%-a már most is automatizálható lenne anélkül, hogy mesterséges intelligenciát alkalmaznánk. Egy kutatás eredményei szerint a munkavállalók maguk is úgy érzik, hogy feladataik háromnegyede átadható lenne egy gépnek. De vajon hol mutatkozik meg a mindennapokban az az idő, amit talán feleslegesen töltünk munkával? Valóban leválthatnak minket digitális megoldások, és milyen hatással lenne ez a munka világára?

Zakrzewski Anita, a TOPdesk szolgáltatásmenedzsment platform marketing- és értékesítési vezetője hangsúlyozta, hogy a vállalatok számára már most is adott a lehetőség az IT, HR és pénzügyi folyamatok automatizálására, még a mesterséges intelligencia használata nélkül is. Kiemelte: „Az automatizálás nem azt jelenti, hogy a gépek teljesen átvállalják az emberi munkát. Munkavállalóként érdemes úgy felfogni ezt a fejlődést, mint egy lehetőséget, amely révén a monoton, időigényes feladatok helyett a kreatív és szellemi erőforrást igénylő munkákra tudunk koncentrálni.”

A mindennapi irodai teendők kapcsán az automatizáció kiváló megoldást nyújthat olyan kihívásokra, mint a gyakran ismétlődő kérdések kezelése, a feladatok nyomon követése, az adminisztratív munkák egyszerűsítése, valamint a különböző osztályok közötti együttműködés javítása.

A gyakran ismétlődő kérdések terén például egy belső tudástár kialakítása mentesítheti hosszú távon a kollégákat attól, hogy minden munkavállalói kérdésre egyesével válaszoljanak. Ha a válasz megkeresése helyett azonban mégis feltennék a már ismert kérdést a kollégák, egy automatizált rendszer sablon válaszok kiküldésével segítheti a munkafolyamatot. A kérdésekkel, esetleges panaszokkal kapcsolatos státuszváltozásokról pedig e-mail értesítést küldhet a rendszer, ami már tartalmazza az üggyel kapcsolatos összes információt.

A különböző osztályok és területek közötti együttműködés folyamatai is automatizálhatóvá válnak: a rendszer képes sablon folyamatokat kialakítani a gyakran ismétlődő feladatokhoz, amelyeket automatikusan a megfelelő kollégának rendel hozzá, aki éppen illetékes az adott tevékenységben. Például, ha egy új munkatárs lép be a vállalathoz, az IT részleg csak akkor kap értesítést az új laptop beüzemelésének kéréséről, amikor a HR adminisztrációs folyamat már sikeresen befejeződött.

"Az automatizálás a munkahelyek jövőjét alapvetően formálja majd át, de az, hogy hogyan és mikor történik meg ez a változás, nagymértékben függ a munkahelyi kultúrától, a vállalatok technológiai érettségétől és a munkavállalók alkalmazkodóképességétől is" - tette hozzá Zakrzewski Anita. "A jövő munkahelyeit mindenesetre nem robotkollégákkal kell elképzelnünk. A mesterséges intelligencia és az automatizálás ehelyett arra ad lehetőséget, hogy a munkavállalók a stratégiai döntésekre, a kreatív feladatokra és a csapatmunkát igénylő projektekre fókuszáljanak, miközben az algoritmusok rengeteg időt megspórolva elvégzik a rutinmunkát."

Related posts