A HungaroControl a nyári időszakra rekordszámú légi forgalomra számít, amely új kihívások elé állítja a légiforgalmi irányítókat. Az előrejelzések szerint a megnövekedett utasforgalom és a fapados légitársaságok népszerűségének növekedése tovább fokozza a


A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. az utóbbi időszakban többféle intézkedést vezetett be, amelyek célja a kapacitás és a hatékonyság növelése, mind rövid, mind hosszú távon.

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. az utóbbi időszakban többféle intézkedést vezetett be, amelyek célja a kapacitás és a hatékonyság növelése, mind rövid, mind hosszú távon. annak érdekében, hogy a várhatóan rekordot döntő nyári csúcsidőszakot felkészültebben várja, és a jövőben is megfeleljen a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren töretlenül növekvő forgalom igényeinek - közölte a légi navigációs szolgáltatásokat ellátó társaság hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.

Sajtóanyagukban hangsúlyozzák, hogy az ukrán válság következtében bevezetett légtérkorlátozások, a világjárvány utáni gyors forgalom-visszaállás, valamint a globálisan növekvő utazási kedv összességében soha nem tapasztalt légiforgalmat eredményezett Magyarország légterében. Az évről évre tapasztalható kétszámjegyű járatszám-növekedés folyamatosan meghaladja az előző évben elért rekordokat, így a légi közlekedés dinamikus fejlődése továbbra is töretlen.

Az év első négy hónapjában a magyar légtérben több mint 327 ezer repülőgép fordult meg, ami több mint 7 százalékos növekedést jelent a 2024-es év azonos időszakához viszonyítva. A várakozások szerint az átrepülő forgalom 8-12 százalékkal, míg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma 10-15 százalékkal emelkedhet a tavalyi évhez képest. E növekvő igények miatt az utóbbi hónapokban számos intézkedést vezettek be a kapacitás és a hatékonyság javítása érdekében, mind a rövid, mind a hosszú távú repülési lehetőségek terén.

Turi Ferenc vezérigazgató elmondta, hogy

az intézkedések között a humán erőforrás, a technológia és a légi irányítás fejlesztése kap kiemelt figyelmet. A következő tíz év során 100 milliárd forintot fordítanak majd fejlesztésekre

- jelezte.

A növekvő forgalom zökkenőmentes kezelése érdekében bevezetett, rövid távon is látványos eredményeket hozó intézkedések között kiemelkedik a 2029-ig tartó bérmegállapodás, amelyet a szakszervezetekkel kötöttek. Ennek célja, hogy a légiirányítók számára európai viszonylatban is versenyképes bérekkel biztosítsanak megfelelő jövedelmet. E versenyképes bérezési rendszernek köszönhetően a légiirányítók létszámát több mint 10 százalékkal sikerült megemelni.

Az irányítóképzés kiemelt jelentőséggel bír, és a tervek szerint a következő öt év során a jelenlegi irányítószám 55%-os növelésére törekednek. E cél elérése érdekében egy átfogó országos toborzókampányt indítottak el, amelynek célja, hogy vonzóvá tegyék az irányítói pályát.

Turi Ferenc elmondása szerint eredményt hozott a munkafolyamatok optimalizálása, és az is, hogy együttműködést kötöttek a HungaroMettel, amelynek köszönhetően április 15. óta egy dedikált meteorológus segíti a légiirányítók munkáját.

Kiemelte, hogy szoros együttműködésben állnak más iparági szereplőkkel, különösen az európai légiforgalmi irányításért felelős Eurocontrol-lal, valamint a jelentősebb légitársaságokkal. E közös erőfeszítések célja a járatkésések minimalizálása és az utasok biztonságának fokozása.

A vezérigazgató kitért arra, hogy folyamatosan tesztelik, miként lehet a mesterséges intelligencia segítségével - a biztonságot elsődleges szempontként kezelve - növelni a hatékonyságot.

Emlékeztetett arra, hogy nemrég adták át az új távoli toronyirányítási rendszerüket, amely alkalmas a repülőtér komplex forgalmának távoli irányítására. Emellett átalakították a légtér szerkezetét, új szektorokat nyitottak meg annak érdekében, hogy több átrepülő járatot tudjanak átengedni. Az átszervezésnek köszönhetően közel 2 százalékos kapacitásnövekedést tudtak elérni - mondta.

A HungaroControl elkötelezetten dolgozik azon, hogy a tavalyi évhez viszonyítva a járatkésések mértéke jelentősen csökkenjen - emelte ki Turi Ferenc. Hozzátette: a repülésbiztonság továbbra is az elsődleges prioritás, és minden egyéb szempont ennek a célkitűzésnek van alárendelve.

Related posts