Oktatási robotika és 3D technológia a gyakorlatban: Innovatív BIP program a Közép-európai Tanulmányok Karán A Közép-európai Tanulmányok Karon egy különleges kezdeményezés keretében a diákok megismerkedhetnek a legújabb oktatási robotikai és 3D technológi

A Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara és annak Pedagógusképző Intézete 2025. június 9-13. között az egyetem történetében először Erasmus+ Vegyes Intenzív Programot (BIP) szervezett, amely az algoritmikus gondolkodás fejlesztésének innovatív lehetőségeit állította a középpontba. A program célja az volt, hogy a résztvevő hallgatók gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek az oktatási robotika és a 3D technológia alkalmazásáról az oktatásban.
A BIP keretében három partnerintézmény - az Eötvös Lóránd Tudományegyetem (Budapest), az Apor Vilmos Katolikus Főiskola (Vác) és a Partiumi Keresztény Egyetem (Nagyvárad) - húsz hallgatója vett részt interaktív műhelymunkákon, ahol megismerkedhettek a 3D-nyomtatás, Ozobot, BeeBot és LEGO-robotok oktatási célú használatával. A program során a hallgatók nemcsak elméleti ismereteket szereztek, hanem valós környezetben is megfigyelhették a tanultakat.
A program ünnepélyes megnyitóján a házigazdák köszöntötték a résztvevőket, majd egy ismerkedő workshop következett. A délután folyamán a hallgatók műhelymunkákon vettek részt. Az esti programról a JUGYIK tagjai gondoskodtak, így a vendéghallgatók betekintést nyerhettek a nyitrai magyar diákéletbe.
A második napon a Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Nemzetközi Osztálya megismertette a résztvevőket intézményünk értékeivel, ezt követően pedig három izgalmas workshop várta a hallgatókat. A foglalkozások során a résztvevők betekintést nyertek a 3D-nyomtatás rejtelmeibe, megismerkedtek a LEGO-robotika világával, felfedezték az unplugged kódolás lehetőségeit, valamint a padlórobotok alkalmazását, mindezt a kezdőktől a haladókig terjedő szinten. A délután folyamán a hallgatók vezetett városnézés keretében fedezték fel Nyitra szépségeit, míg az oktatók egy szakmai megbeszélés keretében áttekintették a tanítói és óvóképzés aktuális kihívásait, valamint a nemzetközi együttműködés jövőbeli lehetőségeit.
A harmadik napon a résztvevők izgalmas kalandra indultak a pozsonyi Aurelium Tudományos Élményközpontba, ahol lenyűgöző lézershow és interaktív kísérletek várták őket. A tudományos eszközök felfedezése közben a látogatók szinte gyermeki lelkesedéssel tapasztalták meg a tudomány varázsát. Délután a Pozsonyi Kifli által vezetett szakszerű, mégis szórakoztató városnéző sétán vettek részt, amely során a város kulturális kincseivel ismerkedtek meg. A nap végén egy közös vacsora következett, ahol mindenkinek lehetősége nyílt kötetlen beszélgetések keretében megosztani élményeit és benyomásait.
A negyedik napon a hallgatók két szlovákiai magyar alapiskolába - Vezekénybe és Búcsra - látogattak el, ahol a gyakorlatban is megfigyelhették az oktatási robotika alkalmazását. A különböző digitális eszközökkel segített STEAM-foglalkozások a kisdiákok esetében az írás-olvasás tanulására, mesefeldolgozásra, angol nyelvű szövegértésre, a vízi világok megismerésére, a természetvédelemre fókuszáltak. A nagyobb diákok a digitális alkotópedagógia szellemében megvalósított mikroprojekteket és digitális témahetek aktivitásait mutatták be, amelyek során a tanulók algoritmikus gondolkodásra, kreatív problémamegoldásra és kollaboratív munkára épülő kihívásokon dolgoztak. A délután folyamán a BIP résztvevői négyfős csoportokban kezdtek el dolgozni projektmunkáikon, amelyek célja a héten tanultak kreatív alkalmazása volt az oktatásban.
A zárónapon a hallgatók izgalommal mutatták be projektjeiket, majd ünnepélyes keretek között átvették okleveleiket az egyetemünk nemzetközi kapcsolatokért felelős rektorhelyettesétől. A hét folyamán szerzett tapasztalatok és élmények nem csupán szakmai tudásukat mélyítették el, hanem emberi kapcsolataikat is gazdagították.
A BIP program zárásaként a résztvevő hallgatók három szóval jellemezték az általuk átélt élményt. A válaszokból egy rendkívül pozitív és sokszínű kép rajzolódott ki: a leggyakrabban említett kifejezések között szerepelt az "izgalmas", "élménydús", valamint a "fejlődés" és az "együttműködés". A hallgatók külön kiemelték a program közösségépítő erejét, a "barátság", "csapat", "összetartás" és "családias" szavakkal jellemezve a légkört. Többen hangsúlyozták a szakmai színvonalat és a kreatív megközelítést is, "szakértelem", "kreatív", "perspektíva-tágító" és "profizmus" kifejezésekkel élve. A visszajelzések alapján a program nem csupán tudást adott, hanem maradandó élményeket és értékes emberi kapcsolatokat is.