MNB: Három hatalmas gyár 2025-ös elindulása jelentős lendületet adhat a gazdaságnak, ugyanakkor a nyereség és a bérek egy része elhagyhatja az országot.

2025-re három jelentős gigaberuházás veszi kezdetét Magyarországon: a BMW, a CATL és a BYD gyárai is megkezdik működésüket, miután hosszú hónapok előkészítése után végre elérkezett az idő. Már egyetlen ilyen üzem is jelentős hatással lenne a gazdasági teljesítményre, de a három együttes hatása felbecsülhetetlen lesz. Az MNB részletes számításokat végzett, hogy megmutassa, milyen mértékben fogja ez a trilógia növelni a magyar GDP-t és a foglalkoztatottsági szintet egészen 2030-ig. Az eredmények azt mutatják, hogy a beruházások nemcsak a gazdasági növekedés motorjai lesznek, hanem új lehetőségeket is teremtenek a munkaerőpiacon.
A kormány 2025-re vonatkozóan optimista előrejelzéseket fogalmazott meg a magyar gazdaság fellendülésével kapcsolatban. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy hasonló ígéretek már 2024-re is elhangzottak, ám azokból végül nem sok valósult meg. Az új év azonban valóban tartogathat meglepetéseket, hiszen három jelentős beruházás – a debreceni BMW- és CATL-gyár, valamint a szegedi BYD-üzem – végre megkezdi a működését. Ezek a projekteket már hosszú ideje előkészítik, és várhatóan jelentős mértékben hozzájárulnak a magyar gazdaság növekedéséhez. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az Inflációs jelentésében részletes számításokat végzett arról, hogy milyen hatásokkal járhat, ha ezek a gyárak végre elkezdik a termelést.
A jegybanki szakértők előrejelzései szerint a három hatalmas gyár együttvéve 2025-re körülbelül 7300 munkalehetőséget teremt. Ahogy a termelés folyamatosan fokozódik, a létszám évről évre nőni fog – 2026-ra már 15 ezer felett alakulhat a munkavállalók száma. A jelenlegi tervek alapján 2029-re pedig akár 24 ezer ember is munkát találhat ezekben a gyárakban.
Az elemzés alapján az országos munkaerőpiac jövője vegyes képet mutat: a legoptimistább előrejelzések szerint 2025 közepére 4700 fővel nőhet a foglalkoztatottak száma az előző évhez képest. Ezzel szemben a pesszimista forgatókönyvek akár 14 ezer fős csökkenést is valószínűsítenek. Az MNB megállapítása szerint a következő években csak fokozatosan várható a munkavállalók számának emelkedése, mivel a nyugdíjba vonulók száma meghaladja a munkaerőpiacra belépő fiatalokét.
A jegybank azt is kiszámolta a becsült bérek, valamint a már most is működő autó- és akkumulátorgyárak adatai alapján, hogy a három új gyár és a beszállítóik mennyivel emelik majd meg a GDP-t: a jelentés szerint 2025-ben 0,6 százalékponttal emeli meg a gazdaság teljesítményét ennek a három üzemnek a termelésbe állása. Utána még nagyobb lehet az emelkedés, a 2026-os GDP-t már 0,8 százalékponttal dobhatja meg a három gyár és a beszállítói hálózatuk. Majd ahogy elérik fokozatosan a tervezett kapacitásukat, úgy csökken le a növekedéshez hozzátett részük, de még a 2030-as GDP is 0,1 százalékponttal lehet magasabb ettől a három gyártól.
Ha minden a tervek szerint halad, 2030-ra a három gyár a teljes magyar GDP 1,4%-át fogja előállítani, míg a beszállítóik hozzájárulása további 0,9%-kal gazdagítja majd a gazdaságot.
Mindez valószínűleg azt jelenti, hogy a mindennapjainkban nem minden aspektust fogunk tapasztalni, hiszen a külföldi tulajdonosok jelentős részesedése miatt a profit nagy része elhagyja az országot. Ráadásul a kifizetett bérek egy részének sem a magyar dolgozók örülnek, ami tovább árnyalja a képet. Az MNB is hangsúlyozza, hogy...
A megtermelt hozzáadott érték jelentős részét a tőkejövedelem teszi ki, melynek döntő hányada, valamint a munkajövedelem egy része is külföldi szereplők zsebébe kerülhet.
A BMW-gyár építése novemberben zárult le, és ezt követően olyan értesülések láttak napvilágot, amelyek szerint az európai autóipart sújtó válság miatt a tervezett évi 150 ezer helyett csupán 80-90 ezer autó legyártására lehet számítani. A cég sajtóosztálya azonban reagált a helyzetre, hangsúlyozva, hogy a gyártás felfutása és a piaci kereslet alakulása határozza meg, mikor érhetik el a kitűzött 150 ezer darabot.
A CATL üzemében már 2024 szeptemberében megkezdődött a modulgyártás, az újév elején munkába állhat a második gyártósor is, a terv szerint a nyárra ezren dolgozhatnak ott. A BYD pedig a csúcson majd évente 300 ezer autót gyártana, ott már zajlik a dolgozók toborzása.