Közeleg a választási időszak, és a digitális térben orosz befolyásolás érzékelhető.

Az online térben egyre inkább eluralkodik az EU-ellenes dezinformáció, különösen a közelgő csehországi parlamenti választások árnyékában. Különösen aggasztó, hogy az ország még nem alakított meg olyan digitális felügyeleti szervet, amely felelős lenne az EU Digitális Szolgáltatásokról szóló törvényének (DSA) végrehajtásáért. Az Euractiv jelentése szerint orosz bothálózatokat azonosítottak, amelyek a háttérben állnak e befolyásolási kampány mögött.
A populista ANO párt, amelyet Andrej Babiš egykori miniszterelnök irányít, a közösségi médiában aktívan terjeszti EU-ellenes nézeteit. Csehország májusban került az Európai Bíróság elé, mivel nem teljesítette maradéktalanul a Digitális Szolgáltatások Törvényének (DSA) követelményeit. Ennek részeként nem biztosította a digitális szolgáltatások koordinátorának szükséges hatásköröket.
Bár a Cseh Távközlési Hivatal kapta meg a koordinátori szerepet, a parlament nem adta meg számára a szükséges hatásköröket.
Ez a döntés politikai jellegűnek látszik, hiszen bizonyos EU-ellenes pártok, amelyek jelenleg dominálnak a közvélemény-kutatásokban, a DSA-t a cenzúra eszközeként próbálják bemutatni.
A Távközlési Hivatal nyilatkozata szerint állandó kapcsolatban áll a közösségi média platformokkal, augusztusban pedig workshopot is tartott az Európai Bizottság, valamint a Google, Meta, X, TikTok és Microsoft képviselőivel. A hivatal hangsúlyozza, hogy feladata csupán a DSA végrehajtásának "koordinálása" Csehország területén.
A közösségi médiában egyre elterjedtebb az a narratíva, amely szerint a választásokat "eltüntetik, manipulálják vagy hamisítják".
A Cseh Biztonsági Információs Szolgálat szerint szerdán több száz oroszbarát TikTok-fiók árasztotta el a cseh hálózatokat bizonyos populista pártok népszerűsítése érdekében.
A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy azok a platformok, amelyek elősegítik az establishment-ellenes politikai üzenetek terjedését, gyakran oroszbarát tartalmakat is népszerűsítenek. A Közép-európai Digitális Média Obszervatórium legfrissebb felmérése alapján a cseh válaszadók 47%-a kifejezte aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy a kormány, amely nem hajlandó lemondani a hatalmáról, manipulálni fogja a választásokat. Ezen kívül 65%-uk attól tart, hogy a közösségi média negatív hatással lesz a választási folyamataikra.