A dubai csokiőrület globális pisztáciahiányt idézett elő.

A dubai csokoládé iránti rendkívüli kereslet világszerte pisztáciahiányt idézett elő, ami tovább fokozta a zöld diófélék globális deficitjét. Ennek következtében az árak az egekbe szöktek, számol be róla a Világgazdaság.
A szeletek - melyek a pisztáciakrémet, a reszelt tésztát és a tejcsokoládét varázslatosan egyesítik - kezdetben csak csendes népszerűségnek örvendtek, ám egy TikTok videó hatására világszerte szenzációvá váltak. A 2023 decemberében publikált felvételt eddig már több mint 120 millióan tekintették meg, ezzel elindítva egy globális pisztáciás csokoládéőrületet, amely nyomán számos másolat is született.
A piaci trend következtében a pisztácia ára egy év alatt 7,65 dollárról körülbelül 10,30 dollárra nőtt fontonként – nyilatkozta Giles Hacking, a CG Hacking diókereskedő cég munkatársa. Hozzátette, hogy a pisztáciapiac gyakorlatilag teljesen kiürült.
Ez a csoki nem olcsó mulatság. A Lindt 145 grammos dubai csokija például az Egyesült Királyságban 10 fontba, ami több mint kétszerese más szeleteik árának. A fogyasztók lelkesedése azonban olyan nagy, hogy egyes boltok korlátozzák, hány szeletet vásárolhat egy-egy vásárló. A Lindt és a brit Morrison szupermarketlánc még pisztáciakrémes húsvéti tojásokat is piacra dobott.
A pisztáciakészletek már a tavalyi, csalódást keltő amerikai termés következtében csökkenő tendenciát mutattak – hiszen Amerika a világ legnagyobb pisztáciaexportőre. Ezen kívül a termés minősége az átlagosnál is kedvezőbb volt, ami azt eredményezte, hogy kevesebb olcsó, hámozott mag jelent meg a piacon, melyek gyakran csokoládék és egyéb élelmiszerek alapanyagaként szolgálnak. A már amúgy is alacsony készletek miatt, amikor feltűnt a dubai csokoládé, a gyártók mohón felvásárolták az összes elérhető magot, ami világszerte készlethiányhoz vezetett.
Irán, a világ második legnagyobb pisztáciatermelője, 2025 márciusáig tartó hat hónap alatt 40 százalékkal több pisztáciát exportált az Egyesült Arab Emírségekbe, mint az azt megelőző teljes 12 hónapban - ismerteti a Financial Times az iráni vámhivatal adatait.
A mostani hiány éles fordulatot jelent a 2023-as évhez képest, amikor a globális pisztáciakínálat meghaladta a keresletet, ami árcsökkenéshez vezetett - mondta Behrooz Agah, az iráni pisztáciaegyesület igazgatósági tagja. Az akkori túltermelés következtében "különféle melléktermékek váltak elérhetővé, mint például a pisztáciavaj, -olaj és -paszta, amelyeket számos pisztáciaalapú ételben lehetett felhasználni" - tette hozzá. "Ez nagyjából egybeesett a dubai csoki megjelenésével, ami aztán fokozatosan világsikerré vált."