Fekete péntek: Idén kiemelkedő érdeklődésre számíthatunk, ugyanakkor a vásárlások összértéke várhatóan csökkenni fog.


A novemberi fekete péntek, vagyis a Black Friday, Romániában a valaha volt legnagyobb vásárlói érdeklődést generálhatja – állapítja meg a Frames tanácsadó cég legújabb elemzése. A kutatás alapján a vásárlók idén elsősorban ruházati termékekre, cipőkre, parfümökre és kozmetikumokra fókuszálnak, míg az elektronikai eszközök népszerűsége csökken, és a megrendelések átlagos értéke is visszaesik – olvasható az Agerpres híradásában.

A fekete pénteki vásárlások során idén a megrendelések átlagos értéke 400-500 lej körüli tartományban mozoghat, ami alacsonyabb a tavalyihoz képest. Ennek hátterében az infláció és a csökkenő reáljövedelmek állnak, amelyek arra késztetik a vásárlókat, hogy alaposabban mérlegeljék, mire is költenek.

"A kiskereskedelmi forgalom Romániában az elmúlt hónapokban jelentősen visszaesett, és ez a visszaesés az EU-ban a legmarkánsabb. Ennek oka elsősorban a vásárlóerő csökkenése, amelynek hátterében Romániában az európai átlagnál háromszor magasabb rekordszintű infláció áll. Mivel a jövedelmek számos szektorban, mind az állami, mind a magánszférában befagyasztásra kerültek, a vásárlóerő romlása miatt a romániaiak sokkal jobban odafigyelnek, hogy mit vásárolnak. 2025-ben az emberek valósággal vadásszák az akciókat, kedvezményeket és árcsökkentéseket, és napi vásárlásaikat nagyrészt a kiskereskedelmi marketingkampányok határozzák meg. A 2025-ös fekete pénteken megpróbálják megvásárolni azokat a termékeket, amelyeket jelenleg nem engedhetnek meg maguknak, és a weboldalakon és üzletekben keresik a legolcsóbb termékeket, különösen a téli ruházatot és cipőket" - jósolja a tanácsadó cég.

A szakértők szerint a forgalom több mint 70 százaléka mobiltelefonon keresztül bonyolódik majd, ami rekordot jelentene a romániai online kereskedelemben. A kereskedők idén minden eddiginél erősebben építenek a "lemaradás félelmére" (FOMO), hogy ösztönözzék a vásárlást.

"Az elemzők véleménye szerint, míg tavaly az átlagos rendelés értéke 50 lejjel nőtt, idén sok vásárlónak kevesebb pénze áll rendelkezésére. Ennek oka a rekordszintű, 10%-os infláció, amely a reáljövedelmek csökkenéséhez vezetett. A vásárlóerő csökkenése egyre inkább nyilvánvalóvá válik, és várhatóan a BF2025-ös időszakban is érezhető hatásokat gyakorol majd."

A tavalyi Black Friday során a forgalom megközelítette az 500 millió eurót novemberben. Az idei évben is hasonló bevételi szintet várnak, amelyet elsősorban az árak emelkedése fog elősegíteni.

Related posts