A budapesti hatosztályos gimnáziumokban a hetedikes diákok kiemelkedő eredményeket értek el a természettudományok terén.
A 2024-es természettudományos kompetenciamérés eredményei alapján a hetedikesek teljesítménye nem volt valami fényes, de a budapesti hatosztályos gimnáziumok továbbra is kiemelkednek az országos átlaghoz viszonyítva, jelentős előnyben vannak. Íme a legjobban teljesítő intézmények top 10-es listája.
A 2024-es természettudományos kompetenciamérésen átlagosan 1522 képességpontot szereztek a hetedikesek, ami rosszabb, mint a 2023-as mérési eredmény.
Ezek az adatok rendkívül aggasztóak, hiszen az évfolyam tanulóinak körülbelül egyharmada a második képességszintet sem érte el. A hetedik osztályosok esetében pedig a diákok körülbelül 10%-a az első képességszint vagy az annál alacsonyabb szinten teljesített természettudományból.
A hetedikesek között a legkevesebb pontot természettudományokból a borsodi (1438 pont), a nógrádi (1444 pont), illetve a szabolcsi (1461 pont) diákok szerezték átlagosan.
Amikor az iskolatípusokat összehasonlítjuk, egyértelműen kirajzolódik, hogy a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok esetében a hetedik évfolyamon, csupán néhány intézményt kivéve, a tanulók teljesítménye mindenhol elérte az országos átlagot. Sőt, sok helyen a diákok teljesítménye még a várakozásokat is felülmúlta, és kategóriákkal jobb eredményekkel büszkélkedhettek.
Az adatok elemzése alapján megvizsgáltuk, hogy a budapesti hatosztályos gimnáziumok hetedikes tanulói milyen teljesítményt nyújtottak természettudományból. Ennek eredményeként elkészítettük a legjobban teljesítő intézmények top10-es listáját, amely a következőképpen néz ki:
Amennyiben összehasonlítjuk a korábbi évek teljesítményeivel, megfigyelhetjük, hogy 2024-ben a Közgazdasági Politechnikumban a hetedikesek 50 ponttal, míg a Radnóti Miklós Gimnáziumban 20 ponttal magasabb eredménnyel zárták a kompetenciamérést természettudományból, mint az előző évben. Ezzel szemben a Szerb Antal Gimnáziumban a teljesítmények lényegében változatlanok maradtak. A rangsorban szereplő egyéb elitgimnáziumok hatosztályos képzésein viszont átlagosan alacsonyabb pontszámokat értek el a diákok a természettudományos tárgyakból.
Országos szinten megfigyelhető, hogy nem csupán a hetedik évfolyamon, hanem minden szinten gyengébb teljesítményeket mutattak a diákok a természettudományos tantárgyakban. Az Oktatási Hivatal már korábban is hangsúlyozta, hogy a COVID-19 járvány hatásai továbbra is érezhetők, tekintve, hogy a vizsgált évfolyamok számára 2020-ban és 2021-ben online oktatásra kellett áttérniük. Ennek a helyzetnek a hátrányos következményei nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi PISA-eredményekben is megfigyelhetők.
Ne felejtsük el, hogy 2023-ban jelentős átalakulások zajlottak a mérési folyamatok lebonyolításában, a tesztek tervezésében, sőt, a kiértékelés módjában is. Emellett az Eduline-on korábban részletesen foglalkoztunk azzal a kihívással, hogy a 2025/2026-os tanév kezdetéig az iskolák számára szinte lehetetlen feladatot jelentett fizikatanárok toborzása.