Zalában az önvezető autók egymás után szelték a tájat, mint egy futurisztikus verseny, ahol a technológia és az innováció határozza meg a tempót.

Megtartotta éves kutatás-fejlesztési bemutatónapját az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratóriuma (ARNL). A ZalaZone-on a HUN-REN Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Széchenyi István Egyetem mutatták be legújabb fejlesztéseiket.
A rendezvény fókuszában az állt, hogyan találkozik az irányításelmélet a mesterséges intelligenciával. A beltéri demonstrációk közül kiemelkedett az önvezető versenyrobotok bemutatója, ahol a járművek valós időben tervezték meg az ideális útvonalat, és képesek voltak önállóan előzési manővereket is végrehajtani. Ez a technológia már ma is hasznos része az egyetemi tehetséggondozásnak, de a jövő közlekedési rendszereinek alapjául is szolgálhat.
A kültéri esemény keretében bemutatott lézerszkenner (LiDAR) technológiára épülő járműirányítási rendszer lenyűgöző módon illusztrálta, miként tud egy gépjármű precízen meghatározni a pozícióját, még a GPS-jelek gyengesége vagy pontatlansága esetén is. Ez különösen hasznos lehet olyan kihívásokkal teli környezetekben, mint az alagutak, a sűrű városi tájak vagy az erdős területek, ahol a hagyományos navigációs megoldások gyakran megbízhatatlanok.
A technológia olyan érzékelőkből származó információkat integrál, mint például lézerszkennerek és mesterséges intelligenciával működő szoftverek, lehetővé téve ezzel, hogy a jármű megbízhatóan tájékozódjon és döntéseket hozzon, még a legzavaróbb környezetekben is.
Különösen figyelemreméltó volt a 3D jármű-rekonstrukciós technika, amely egy vagy több kamera által rögzített képek alapján képes azonosítani és térbeli modellként megjeleníteni a járműveket. A megoldás egyik legszembetűnőbb vonása, hogy nem igényel előre elkészített adatbázist vagy tanulási folyamatot, így rendkívül gyorsan alkalmazható új környezetekben.
Ez a megoldás kiemelten előnyös lehet zárt parkolóházakban vagy városi közlekedési csomópontokban, ahol a kamerák által rögzített képek alapján automatikusan nyomon követhető a járművek mozgása és elhelyezkedése. Ezen technológia a jövőben akár az önvezető parkolási rendszerek alapját is képezheti, forradalmasítva ezzel a parkolási élményt.
A bemutatott rendszerek és algoritmusok a hazai kutatók és mérnökök éveken át tartó, összehangolt erőfeszítéseinek gyümölcsei. Az ARNL küldetése, hogy ezeket a technológiákat tovább finomítsa, és olyan módon kínálja, amely hosszú távon is elősegíti a biztonságos, intelligens és fenntartható mobilitás megvalósítását.