A vámok hatására az olcsó autók eltűnnek a piacról.


Bár az Egyesült Államok kormányzata azt hirdette, hogy a vámok csökkentik az autók árát, valójában a helyzet teljesen másképp alakul. Egy nemrégiben készült piaci elemzés rávilágít arra, hogy az olcsó új autók kínálata drámaian csökkent, míg számos szegmensben az árak folyamatosan emelkednek.

A Cars.com legújabb kutatása alapján az Egyesült Államokban az új autók kínálata 2025 első felében összességében 5,6 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor a 30 ezer dollár alatti járművek esetében ez a növekedés csupán 3,9 százalékot tett ki. A jelenség mögött az húzódik meg, hogy az ilyen árfekvésű autók 92 százaléka importált, így a nemrégiben bevezetett vámok közvetlenül befolyásolták a kínálatukat.

A jelenlegi helyzetet az határozza meg, hogy a kereskedők már a vámok áprilisi életbe lépése előtt feltöltötték készleteiket. Ennek következtében rövid távon jelentős növekedés tapasztalható az eladások terén: március és április között 3,9%-os éves növekedést regisztráltak. Az előzetes vásárlási láz következtében a használt autók kínálata is megnövekedett, köszönhetően a sok beszámított járműnek, de ez a helyzet gyors ütemben változik.

A legfrissebb kutatás fényt derített arra, hogy a vámok leginkább az európai és brit autók árát növelték meg drámaian. A brit autók esetében az átlagos áremelkedés meghaladta a 10 ezer dollárt, míg az Európában gyártott járművek közel 2500 dollárral drágultak. Ezzel szemben az amerikai, kínai, dél-koreai és kanadai autók ára jellemzően stagnált vagy enyhe csökkenést mutatott: például az amerikai autók átlagosan 200 dollárral lettek olcsóbbak.

A szakértők előrejelzései szerint az év második felében újabb áremelkedések és a kereslet csökkenése vár ránk. Ennek hátterében az áll, hogy a vámok előtti kedvező árú készletek kifogynak, miközben a vásárlók egyre érzékenyebbé válnak az árakra.

A tanulmány részletesen foglalkozik az elektromos autók piacával is. A felmérés során megkérdezett vásárlók 53%-a úgy véli, hogy a szövetségi adókedvezmények, mint például a 7500 dolláros támogatás az új elektromos járművekhez, kulcsszerepet játszottak döntésükben. Ezek a kedvezmények azonban 2025 szeptemberében megszűnnek, ami komoly hatással lehet az értékesítési mutatókra. A jelentés hangsúlyozza, hogy "nehéz lesz megőrizni a korábbi 28 hónapban tapasztalt növekedést" az új elektromos autók kínálatának terén.

Érdekes megfigyelni, hogy az autógyártók egyre inkább a belépő szintű és a csúcsminőségű modellek irányába orientálják termelési stratégiájukat. Az árérzékeny vásárlók körében megnövekedett kereslet az olcsóbb kivitelek iránt, míg a prémium felszereltségű változatok jelentős profitot generálnak a gyártók számára. Ezzel szemben a középkategóriás modellek iránti igény viszont lassan csökkenő tendenciát mutat.

A gyártók különböző stratégiákkal küzdenek a vámok által kiváltott negatív hatások ellen, igyekezve megőrizni nyereségességüket. Eközben a piaci szakértők figyelmeztetnek arra, hogy az olcsó új autók fokozatosan eltűnnek az amerikai piacon - derült ki a Motor1 által közzétett kutatásból.

Related posts