Négy keréken, mint egy modern vándor, az utakat járva fedezem fel a világ csodáit. A kerekek forognak, ahogy az élet is folyamatosan változik, új élményekkel gazdagítva mindennapjaimat. Az út során nem csupán tájakat, hanem önmagamat is felfedezem, hiszen

Nőhetnek az elektromosautó-eladások Európában és Indiában
Bár az elektromos autók piaca 2024-ben megtorpanni látszott, ez csak a növekedésre volt érvényes. A tavaly is nőtt a villanyautók eladási aránya, csak nem olyan mértékben, mint az azt megelőző években. Az S&P Global Mobility kutatói szerint az idén 29,9 százalékkal fog emelkedni az elektromos autók eladási száma, amivel a tisztán villanymeghajtású járművek piaci részesedése 13,2%-ról 16,7%-ra fog emelkedni. Az elmúlt évben, abszolút számokban kifejezve, mintegy 11,6 millió villanyautó talált gazdára, ez a szám az idén a becslések szerint elérheti a 15,1 milliót.
Ezeket az adatokat globális kontextusban érdemes vizsgálni, figyelembe véve, hogy a növekedési ütem és a piaci részesedés mértéke jelentősen eltérhet az egyes piacok között. Például Indiában a prognózisok szerint 2025-re az elektromos autók piaci részesedése akár 117%-kal is emelkedhet. Bár ez a szám rendkívül figyelemfelkeltő, fontos megjegyezni, hogy India a világ legnagyobb népességű országa, így ezzel a növekedéssel is csupán az új autók 7,5%-a lenne elektromos az év végére. Ennek oka részben a fizetőképes kereslet szűkössége, valamint a töltőinfrastruktúra fejletlensége. Még ha valakinek Indiában van is lehetősége egy tisztán elektromos autó megvásárlására, gyakran szembesül a töltési lehetőségek korlátozottságával. Emiatt érthető, hogy sokan inkább a hagyományos, belső égésű motorral működő járműveket választják.
Ami Európát illeti, 2024-ben az újonnan eladott autók 20,4%-a már tisztán elektromos volt, az előrejelzés értelmében ez az arány az idén itt is megugrik, és eléri a 43,4%-ot. Az S&P Global Mobility kutatóinak becslése igencsak optimista, mivel Európa számos gazdasági nehézséggel néz szembe, illetve a gazdasági motornak számító Németországban is megtorpantak az eladások az állami támogatások kivezetése következtében, hasonló a helyzet Franciaországban és Spanyolországban is. Emellett pedig számos európai autógyártó is nehéz helyzetbe került, továbbá a villanyautókat érintő eladási növekedés lassulása miatt több gyártó is arra a következtetésre jutott, hogy elnapolja ilyen irányú törekvéseit, a gyenge piaci helyzetre hivatkozva inkább hibridek fejlesztésébe kezdett.
Az Egyesült Államokban az elektromos autók helyzete nem éppen rózsás, különösen Donald Trump politikai visszatérésének kontextusában. A régi-új elnök a klímaváltozás és a globális felmelegedés kérdéseiben gyakran kifejezte szkepticizmusát, és előző mandátuma alatt nem támogatta a környezetvédelmi kezdeményezéseket. Trump döntései nem mindig tűnnek következetesnek, így nehéz megjósolni, hogyan fog viszonyulni a zöld technológiákhoz a jövőben. A hírek szerint már felmerültek olyan lehetőségek, hogy semmiféle támogatást nem nyújtana azoknak, akik elektromos autót kívánnak vásárolni, sőt, akár extra adók bevezetéséről is szó esett. Emellett a vámok kérdése is komoly aggodalomra ad okot, különösen Európa szempontjából. Trump tervei között szerepelhet, hogy különféle adóterheket róna ki a külföldi gyártású villanyautókra, különös figyelemmel a kínai modellekre, amelyek alacsony áraikkal egyre nagyobb részesedést nyernek a piacon, kárára a hagyományos gyártóknak.
Közben pedig a kínai piacról sem szabad elfeledkezni, ami elég kaotikus. A nagy túlkínálat hatására komoly árverseny alakult ki, ami a kutatók szerint rövid távon több márkát is be fog darálni. A távol-keleti országban nemcsak a külföldi, hanem a belföldi márkák is nehezen boldogulnak. A koronavírus-járvány első évében, 2020-ban Kínában az újonnan eladott autók 64%-a származott külföldi gyártótól, ez a szám 2024-re 37%-ra mérséklődött, és jelenleg nem látni a trend végét. Mivel globálisan a legnagyobb piacról beszélünk, az itt elszenvedett visszaesés nagymértékben érinti a gyártókat, akik kénytelenek voltak fajsúlyos veszteségeket elkönyvelni. Továbbá, ha a kínai villanyautók helyzetét vizsgáljuk, lassú, de biztos növekedés figyelhető meg: jelenleg a piaci részesedésük 29,7%, ez pedig idén - az előrejelzések szerint - további 19,7%-kal emelkedhet.
A Mini néhány évvel ezelőtt mutatta be az elektromos Cooper SE kabrió koncepcióját, amely már akkor is nagyon közel állt a végleges, gyártásra kész verzióhoz. Azóta több hír is napvilágot látott arról, hogy a tömeggyártásra alkalmas modell fejlesztése már javában zajlik, és a tervek szerint 2027-ben debütálhat. Azonban úgy tűnik, hogy a helyzet most változóban van, ami nem éppen kedvező hír azok számára, akik izgatottan várják az elektromos Mini Cooper kabrió megjelenését.
A BMW blog ipari forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a vállalat leállította a kabrió elektromos modell fejlesztését. Az okokat illetően azonban nincs hivatalos tájékoztatás, így csak találgatásokra lehet hagyatkozni. Valószínű, hogy a döntés hátterében az áll, hogy a kabriók iránti kereslet már eddig is alacsony volt, és a potenciális vásárlók nem minden esetben nyitottak az elektromos járművek irányába. Ebből adódóan a villany Cooper kabrió valószínűleg hátrányos helyzetből indult volna, ami miatt a gyártó nem ítélte meg biztosnak a modell piaci sikerét. A Mini számára különösen fontos a stabilitás, hiszen az elmúlt év nem volt túlságosan kedvező számukra. Az Egyesült Államokban a Cooper és Cooper S Convertible értékesítései a tavalyi év harmadik negyedéhez képest 89,1%-os visszaesést mutattak.
Az elektromos Mini kabrió elkaszálásának hírét hivatalos forrásból egyelőre nem erősítették meg, így akinek az az álma, hogy egy ilyen autó tulajdonosa legyen, még reménykedhet, de ne élje bele magát. Ha pedig a kabrió Minin van a hangsúly, akkor van megoldás, ugyanis a belső égésű motorral szerelt változatot továbbra is gyártják.
Az utóbbi időszakban egyre inkább népszerűvé vált a régóta nem forgalmazott autómodellek "újraélesztése", vagyis a régi klasszikusok visszatérése a piacon. Gondoljunk csak a Ford Pumára vagy a Caprira; emellett a Renault is feltámasztotta a 4-es és 5-ös modelljeit. A Toyota sem marad le, hiszen a Celica és az MR2 mellett egy különleges egyterű, a Previa is újra a színpadra léphet 2026-ban, ha a hírek valósnak bizonyulnak.
Európában mindössze a Previa első és második generációja volt elérhető, a második verzió gyártása pedig pontosan 20 évvel ezelőtt, 2005-ben fejeződött be. Érdekes módon azonban a Previa Kínában, Japánban és Ausztráliában már a harmadik generációját is megérte, amelynek gyártása egészen 2019-ig folytatódott. Így a Previa európai hiánya viszonylag friss jelenségnek számít.
Most pedig, a japán Best Car Magazin értesülései szerint, a Toyota újraélesztené hatéves álmát, a Previát, amely várhatóan 2026-ban tér vissza a piacra. Az első elképzelések szerint az új modell hidrogén-üzemanyagcellás meghajtással készült volna, de a gyártó – a józan észnek megfelelően – végül elvetette ezt az ötletet. Valószínűleg tisztában vannak azzal, hogy a hidrogén-üzemanyagcellás Mirai nem teljesítette a várakozásokat, így nem kívánják tovább erőltetni ezt a megoldást. A hidrogén helyett inkább hibrid, plug-in hibrid és elektromos hajtáslánccal készíthetik el az új Previát, ami izgalmas lehetőségeket kínál a jövőbeli vásárlók számára.
A típus kapcsán természetesen az első és legfontosabb kérdés, hogy vajon elkészül-e egyáltalán. De joggal merülhet fel az is, hogy ha igen, elér-e minket Európában? Az tény, hogy az öreg kontinens számára is jól jönne egy új egyterű, azonban a jelenlegi piaci trendek azt mutatják, hogy az emberek túlnyomórészt az SUV-kat preferálják. Így nem biztos, hogy elegendő kereslet lenne egy ilyen modell iránt. Mégis, reménykedjünk abban, hogy a gyártó végül életre kelti ezt a típust, és elhozza nekünk is. Sőt, autókedvelőként talán azt is várhatjuk, hogy a Toyota az új modellnél visszatér az első generáció műszaki megoldásaihoz, például a középmotoros és hátsókerék-meghajtásos konfigurációhoz.